NRD Начало
Понеделник, 7 Април 2025
Начало Цветни аспекти Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
6252
Цветни аспекти

Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г.

| 24 Януари 2025, 17:24 ч.
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Снимка © личен / Боряна Пандова

Номинацията за „Оскар“ е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвиква като емоция, и това, че има такава невероятна съдба.

Парижкият апелативен съд ще се произнесе на 6 март по жалбите на френския актьор Жерар Депардийо,

Пернишкият театър представя премиерно постановката „Животът – това са две жени“

В театъра на Армията започнаха репетициите на „Истината или се осмеляваш“

Документален филм разказва за живота и професионалния път на журналиста Милен Цветков.

Пр

От днес до 15 февруари в театър „Аристон“ в италианския курорт Сан Ремо ще се проведе

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Копродукцията между Хърватия, Франция, България и Словения е номинирана за престижното отличие в категорията за най-добър късометражен игрален филм сред общо 180 заглавия. 

Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. По думите отзвукът от филма навсякъде по света е силно положителен и много емоционален. 

Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г. в Босна и Херцеговина, когато пътническият влак от Белград за Бар е спрян от паравоенни сили в рамките на операция за етническо прочистване. Докато те извеждат от влака невинни цивилни, само един от 500-те пътници се осмелява да им се противопостави. 

Оператор е Грегор Божич. Участват Горан Богдан, Алексис Маненти, Драган Миканович, Силвио Мумелаш.

„Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите.

Жената на възраст над 40 години е във фокуса на фотографската изложба „Голямото сбогуване,

Спектакълът на Русенския театър "Бифем" - от Людмила Петрушевская, с режисьор Ростислав Георгиев,

Китаристът на „Ролинг Стоунс“ Кийт Ричардс бе удостоен в сряда с нова награда, която

Лекции, дискусии и специални прожекции предлага съпътстващата програма на „София филм фест&

Филм с участието на Мария Бакалова е сред отличените на 40-ия Международен филмов фестивал в Сант

Във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева.

В моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора“, допълва Катя Тричкова. 

Катя Тричкова , в разговор с Даниел Димитров – за пътя на проекта до нея и българските колеги, и защо няма български актьор във филма, за широкия световен отзвука от лентата до момента.

Г-жо Тричкова, как се стигна до българското участие в тази продукция?

- До този проект се стигна след 2-годишно кандидатстване – не само в България, но и в други европейски държави, сред които Дания, Хърватия, Словения, Франция. Много по-често чувахме думата „не“, отколкото „да“ – за финансирането на филма, имам предвид. 

А самият проект стигна до мен чрез хърватските продуценти Даниел Пек и Катерина Пърпич, които са мои приятели, познавам ги от години и споделяме общ вкус към киното. Няколко пъти сме се опитвали да реализираме съвместни продукции и съвсем закономерно те се обърнаха към мен с този проект за късометражен филм. 

За щастие, все пак, на втория път от кандидатстванията успяхме да получим финансиране от България. Впоследствие се включи и френски, а след това и словенски продуцент, и това ни позволи да успеем да го заснемем. 

Съответно, имахме срещи и разговори с режисьора. Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите. Не е само намирането на финансиране и културния обмен, но и участието на всяка държава-копродуцент. Затова съм много щастлива, че във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева. А в моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора. 

Имаше ли вариант да участва и български актьор?

- В този филм – не, защото историята е доста локална. Все пак, и езикът има значение. Драган Миканович е сръбски актьор. Горан Богдан, който е голяма хърватска звезда, изпълнява ролята на мъжа, който мълчи във влака. Силвио Мумелаш е от Босна... Има и един словенски актьор.

Много интересно е участието на Алексик Маненти, който е френски актьор, но има произход от Хърватия, и говореше перфектен сръбски. Така че по-закономерно и по-правилно беше да са хора, които да говорят езика по автентичен начин.

Какво означава за Вас тази номинация?

- Филмът вече има доста успешна съдба. Той спечели „Златна палма“ в Кан, което е невероятно признание. След това спечелихме европейския аналог на „Оскар“-ите (Европейските филмови награди, ЕФА – бел. а.). В момента филмът е селектиран на над сто фестивала. Разбира се, че новината за номинацията за „Оскар“-ите е нещо изключително бляскаво, към което се стреми почти всеки, който се занимава с кино. 

Така че тази номинация е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвика като емоция – това, че има такава невероятна съдба. 

Има ли реакция към филма, която Ви е впечатлила? 

- Аз не пътувам много за представянията на филма, защото има много друга работа... Но бях на премиерата в Кан. Публиката реагира доста добре, а отзивите на критиката са невероятни. Факт е, че всеки път, когато гледам филма, той ми въздейства емоционално, а аз съм го гледала над 20 пъти.

На премиерата в България също беше невероятно (Премиерата бе на фестивала „Киномания“ през ноември 2024 г. – бел. а.). Хората излизаха и се питаха как е възможно в 14 минути да има толкова силна история и да те сграбчи по този начин – за гърлото.

Любопитно е и това, че филмът е показан и Сърбия, защото все пак говорим за конфликта в бивша Югославия, за сръбски паравоенни части, в което, по някакъв начин, има малка уловка. Знаете, че има рани, които стоят и след тези конфликти.

Филмът е показван на фестивала „Свободна зона“ пред 3000 души публика в Сърбия и отзвукът е бил невероятен. Небойша ми каза, че наистина се е притеснявал как ще мине тази прожекция и дали няма да предизвика някакви националистически реакции или някакви антиреакции. Не само, че минало добре, но са програмирали още две допълнителни прожекции, които са били изцяло продадени. Това показва, че една история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания.

Навсякъде отзвукът е силно положителен и много емоционален. Хората се припознават...

„Златната палма“ и ЕФА оказаха ли според Вас влияние за номинацията за „Оскар“, и дали това дава на филма по-големи шансове да получи и американската статуетка?.. .

- Няма гаранция (Смее се – бел. а.). Не съм гледала все още другите филми. Много ми е любопитно да ги видя, но да кажем, че това е една добра стартова позиция, а оттук нататък ще чакаме да разберем какво ще стане на 2 март

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пианистите Хасан и Ибрахим Игнатови гостуват на ямболска сцена
Пианистите Хасан и Ибрахим Игнатови ще гостуват на ямболска сцена на 28 април, в зала „Съвременност“ на Културно-информационния център „Безистен“, съобщават ...
Baroque Passion: Музикална вечер посветена на бароковата музика под диригентството на Зефира Вълова
Симфоничният оркестър в Сливен ще изнесе концерт Baroque Passion в навечерието на Великден, съобщиха организаторите. Музикалната вечер е посветена на бароковата музика и включва п ...
„Легендите на България“ гостуват във Велико Търново, Пловдив, Русе и Варна
Музикалният проект „Легендите на България“ започва турне, наречено „50 години хитове“. Изпълнителите ще гостуват на 23 юни във Велико Търново, на 3 юли &nd ...
Изложба „Завръщане“ на майсторката на керамика Евгения Георгиева е подредена в Националното изложение на занаятите в Орешак
Изложба „Завръщане“ на майсторката на керамика Евгения Георгиева е подредена в зала „Портата“ на Националното изложение на художествените занаяти и приложни ...
Майстор дърводелец реставрира средновековен таран в крепостта Баба Вида
Един от малкото възстановени средновековни тарани, който се намира във външния двор на крепостта Баба Вида, бе реставриран и освежен от майстора дърводелец Венелин Йорданов със сре ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Мецосопраното Анита Рачвелишвили съди Метрополитън опера за дискриминация
Певицата Анита Рачвелишвили съди Метрополитън опера във федерален съд в Манхатън, съобщава „Ню Йорк поуст“, който разполага с копие на съдебните документи. Мецосопрано ...
Гостуването на Queen Sensation в София се отлага за юни
Гостуването на Queen Sensation в София се отлага за 5 юни, мястото остава същото – залата на ул. „Пиротска“ 5, съобщават организаторите от Gost.  Формацията ...
Пианистите Хасан и Ибрахим Игнатови гостуват на ямболска сцена
Пианистите Хасан и Ибрахим Игнатови ще гостуват на ямболска сцена на 28 април, в зала „Съвременност“ на Културно-информационния център „Безистен“, съобщават ...
Иван Жунтовски: Моята мечта е в Плевенския театър да развием кукленото изкуство
Моята мечта е в Плевенския театър да развием кукленото изкуство, защото градът ни е с традиции в тази област. В момента сме се събрали млада трупа от актьори, които искаме да разви ...
Стефан Диомов на 80: Два поредни дни, три концерта, четири поколения артисти, 12 хиляди зрители
Две поредни дни – 4 и 5 април, три концерта в зала 1 на НДК, четири поколения артисти и близо дванайсет хиляди почитатели на Стефан Диомов празнуваха неговата 80-годишнина. ...
Тикер в 03:00 ч.
Певицата Анита Рачвелишвили съди Метрополитън опера във федерален съд в Манхатън ...
Начало Цветни аспекти
6252
Цветни аспекти

Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г.

| 24 Януари 2025, 17:24 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Катя Тричкова: Номинацията за „Оскар“ е важна, но по-важно е това, което филмът предизвиква като емоция (интервю)
Снимка © личен / Боряна Пандова

Номинацията за „Оскар“ е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвиква като емоция, и това, че има такава невероятна съдба.

Това казва Катя Тричкова, продуцент от българска страна на „Човекът, който не можеше повече да мълчи“. Копродукцията между Хърватия, Франция, България и Словения е номинирана за престижното отличие в категорията за най-добър късометражен игрален филм сред общо 180 заглавия. 

Това е история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания, казва Тричкова. По думите отзвукът от филма навсякъде по света е силно положителен и много емоционален. 

Режисьорът Небойша Слиепчевич разказва за събитията от 27 февруари 1993 г. в Босна и Херцеговина, когато пътническият влак от Белград за Бар е спрян от паравоенни сили в рамките на операция за етническо прочистване. Докато те извеждат от влака невинни цивилни, само един от 500-те пътници се осмелява да им се противопостави. 

Оператор е Грегор Божич. Участват Горан Богдан, Алексис Маненти, Драган Миканович, Силвио Мумелаш.

„Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите.

Във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева.

В моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора“, допълва Катя Тричкова. 

Катя Тричкова , в разговор с Даниел Димитров – за пътя на проекта до нея и българските колеги, и защо няма български актьор във филма, за широкия световен отзвука от лентата до момента.

Г-жо Тричкова, как се стигна до българското участие в тази продукция?

- До този проект се стигна след 2-годишно кандидатстване – не само в България, но и в други европейски държави, сред които Дания, Хърватия, Словения, Франция. Много по-често чувахме думата „не“, отколкото „да“ – за финансирането на филма, имам предвид. 

А самият проект стигна до мен чрез хърватските продуценти Даниел Пек и Катерина Пърпич, които са мои приятели, познавам ги от години и споделяме общ вкус към киното. Няколко пъти сме се опитвали да реализираме съвместни продукции и съвсем закономерно те се обърнаха към мен с този проект за късометражен филм. 

За щастие, все пак, на втория път от кандидатстванията успяхме да получим финансиране от България. Впоследствие се включи и френски, а след това и словенски продуцент, и това ни позволи да успеем да го заснемем. 

Съответно, имахме срещи и разговори с режисьора. Обсъждахме какъв би бил най-полезният принос на България в реализирането на този филм, защото това е смисълът на копродукциите. Не е само намирането на финансиране и културния обмен, но и участието на всяка държава-копродуцент. Затова съм много щастлива, че във филма имаме български костюмограф – в лицето на Гео Карл Павлов, а главният гримьор е Магдалена Бояджиева. Иван Андреев направи звуковата постпродукция. Звукът беше запитан на терен от Веселин Зографов и София Жечева. А в моя екип, като асоцииран продуцент, помагаше също и Кристина Самсарова. Много съм благодарна, защото всеки един член на екипа е много важен. Изобщо, много съм щастлива, че колегите бяха много доволни от български екип и даже планираме в момента да работим по следващия пълнометражен проект на режисьора. 

Имаше ли вариант да участва и български актьор?

- В този филм – не, защото историята е доста локална. Все пак, и езикът има значение. Драган Миканович е сръбски актьор. Горан Богдан, който е голяма хърватска звезда, изпълнява ролята на мъжа, който мълчи във влака. Силвио Мумелаш е от Босна... Има и един словенски актьор.

Много интересно е участието на Алексик Маненти, който е френски актьор, но има произход от Хърватия, и говореше перфектен сръбски. Така че по-закономерно и по-правилно беше да са хора, които да говорят езика по автентичен начин.

Какво означава за Вас тази номинация?

- Филмът вече има доста успешна съдба. Той спечели „Златна палма“ в Кан, което е невероятно признание. След това спечелихме европейския аналог на „Оскар“-ите (Европейските филмови награди, ЕФА – бел. а.). В момента филмът е селектиран на над сто фестивала. Разбира се, че новината за номинацията за „Оскар“-ите е нещо изключително бляскаво, към което се стреми почти всеки, който се занимава с кино. 

Така че тази номинация е важна, но много по-важно е това, което филмът успява да предизвика като емоция – това, че има такава невероятна съдба. 

Има ли реакция към филма, която Ви е впечатлила? 

- Аз не пътувам много за представянията на филма, защото има много друга работа... Но бях на премиерата в Кан. Публиката реагира доста добре, а отзивите на критиката са невероятни. Факт е, че всеки път, когато гледам филма, той ми въздейства емоционално, а аз съм го гледала над 20 пъти.

На премиерата в България също беше невероятно (Премиерата бе на фестивала „Киномания“ през ноември 2024 г. – бел. а.). Хората излизаха и се питаха как е възможно в 14 минути да има толкова силна история и да те сграбчи по този начин – за гърлото.

Любопитно е и това, че филмът е показан и Сърбия, защото все пак говорим за конфликта в бивша Югославия, за сръбски паравоенни части, в което, по някакъв начин, има малка уловка. Знаете, че има рани, които стоят и след тези конфликти.

Филмът е показван на фестивала „Свободна зона“ пред 3000 души публика в Сърбия и отзвукът е бил невероятен. Небойша ми каза, че наистина се е притеснявал как ще мине тази прожекция и дали няма да предизвика някакви националистически реакции или някакви антиреакции. Не само, че минало добре, но са програмирали още две допълнителни прожекции, които са били изцяло продадени. Това показва, че една история за силата на един човек да застане зад ценностите си, да постъпи правилно в ситуация, в която всички избират да мълчат, минава всякакви политически граници, предубеждения и исторически наслагвания.

Навсякъде отзвукът е силно положителен и много емоционален. Хората се припознават...

„Златната палма“ и ЕФА оказаха ли според Вас влияние за номинацията за „Оскар“, и дали това дава на филма по-големи шансове да получи и американската статуетка?.. .

- Няма гаранция (Смее се – бел. а.). Не съм гледала все още другите филми. Много ми е любопитно да ги видя, но да кажем, че това е една добра стартова позиция, а оттук нататък ще чакаме да разберем какво ще стане на 2 март

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Пианистите Хасан и Ибрахим Игнатови гостуват на ямболска сцена
Baroque Passion: Музикална вечер посветена на бароковата музика под диригентството на Зефира Вълова
„Легендите на България“ гостуват във Велико Търново, Пловдив, Русе и Варна
Изложба „Завръщане“ на майсторката на керамика Евгения Георгиева е подредена в Националното изложение на занаятите в Орешак
Майстор дърводелец реставрира средновековен таран в крепостта Баба Вида
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Мецосопраното Анита Рачвелишвили съди Метрополитън опера за дискриминация
Авансцена
Гостуването на Queen Sensation в София се отлага за юни
Цветни аспекти
Пианистите Хасан и Ибрахим Игнатови гостуват на ямболска сцена
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.